Da bismo razumeli svet online prodaje danas, potrebno je da odemo nekoliko koraka dalje u prošlost, u trenutak kada se desila prva digitalna robno-novčana razmena.
Godine 1972. u saveznoj državi Masačusets, decenijama pre pojave Amazona ili AliExpresa, odigrao se “veliki prasak” e-trgovine i to između studenata Stenford univerziteta i njihovih kolega sa MIT-a. Koristeći ARPANET, preteču interneta, kupili su kesicu marihuane – ako ne verujete, proverite!
Od davne 1972. do danas, evolucija prodaje kretala se od kupovine u prodavnicama sa fizičkom adresom u pravcu prodavnica sa web adresom – potpomognuta internet bankarstvom, hiper-rastućim globalnim tržištima i insistiranjem na transparentom poslovanju.
Danas je prodaja preko interneta deo svakodnevice u kojoj uživa preko 1.6 milijardi stanovnika na svetu jer, priznaćete, kupiti željeni proizvod iz udobnosti sopstvene fotelje uz minimalnu birokratiju i utrošak vremena je dosta dobar osećaj. A osećaj je taj koji prodaje.
Rečnik kaže da je online prodaja “aktivnost kupovine robe ili usluga preko interneta”, dok se većina trgovine zasniva na B2C (business to client) modelu – online prodavnice ka kupcu.
Većina sajtova za online kupovinu koriste baze podataka kroz koje se prati inventar. Iz toga proizilazi očigledna prednost jer kupac vidi stanje na zalihama a prodavac biva upozoren kad su zalihe pri kraju.
Kada obavite porudžbinu, baza podataka uklanja te proizvode iz ukupnog broja, tako da će i drugi korisnici videti da li je proizvod još uvek dostupan. Vaša celokupna porudžbina biće obrađena elektronskim putem i prosleđena prodavcu koji će je posredno ili neposredno spakovati i poslati je ka vama.
Jedna od najvećih prednosti online prodaje je imperativ sigurnosti podataka. Naime, daleko je sigurnije uneti broj kreditne kartice preko pouzdane internet konekcije od glasnog diktiranja osetljivih podataka preko telefona ili čak putem štampanog naloga u pošti.
Plaćanjem Online, banka će proveriti verodostojnost računa kupca, da li postoji dovoljna količina sredstava na kartici ali će sredstva biti rezervisana sve dok kupac ne potvrdi porudzbinu. Na taj način, svi su sigurni.
Očigledna prednost u vidu komfora potrošača kao i lakoća pokretanja sopstvene online prodavnice, učinile su online prodaju najbrže rastućom granom privrede na svetu. Realne procene su da će 2020 godine ukupni promet online prodaje artikala biti 4,2 triliona (4,200,000,000,000) dolara. Cifre su zapanjujuće i obećavaju godišnji rast od minimum 15%.
I Internet trgovina u Srbiji beleži rast u 2020 godini.
Više od 1,8 miliona ljudi u Srbiji prošle godine kupovalo je ili poručivalo robu i usluge elektronskim putem, dok je 73,4% građana koristilo internet, rekla je državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić.
„U 2019. u Srbiji je 30,9% ljudi koristilo elektronsku trgovinu. To je veliki pomak u odnosu na 2011. kada ih je bilo 18%. Međutim, oko 45% korisnika interneta nikada nije kupovalo robu na taj način što govori o tome da, iako elektronska trgovina u Srbiji poslednjih godina beleži rast, ona još nije dovoljno razvijena – navela je Matić.“
Ona je na skupu povodom početka projekta „Jačanje elektronske trgovine u Srbiji“ kazala da je Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija formiralo međuresornu radnu grupu sa zadatkom da identifikuje prepreke u razvoju elektronske kupovine i prodaje i pripremi Akcioni plan za unapređenje tog vida trgovine.
Elektronska trgovina je mnogo više od jednostavnog načina za potrošače da ostvare kupovinu i prodaju. Ona je važan pokretač ekonomskog i društvenog razvoja, a pogotovo razvoja malih i srednjih preduzeća – rekla je Matić.
Shopen ecommerce platforma za kreiranje Online prodavnica malim i srednjim preduzećima nudi rešenje za uključivanje u Online trgovinu što se uklapa u planove državnih organa i resornih ministarstava za povećanje obima elektronske trgovine.